DaltreyTownshendEntwistleMoonOstatníHistorieNovinky

Guitar And Pen






Diskografie

Dvd

Tabulatury

Download

Překlady

Fórum

Odkazy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

zpět                                       Tommy (1969)                      moje hodnocení:

        Ačkoliv měli The Who na kontě hymnu teenagerů " My Generation " a poměrně slušná tři studiová alba, před natočením '" Tommyho " byla kapela známá zatím pouze v rodné Anglii a to ještě díky proslulému divokému chování na pódiu. Jejich repertoár tvořili vedle mála nevýrazných vlastních skladeb stále především předělávky. The Who se však rozhodli zaútočit na širší veřejnost. Kytarista Pete Towshend již nějakou dobu pracoval na rockové opeře, inspirované jeho dětstvím. Pro svůj projekt zlanařil celou kapelu, která se koncem roku 1968 nastěhovala do studia a začala s nahráváním. Tommy je mistrovským dílem převážně díky skvělým textům. Ty tvoří až děsivý příběh malého chlapce, který byl svědkem vraždy svého od války pohřešovaného otce, trpěl kvůli matčiným milencům a zneužívaní pochybnými příbuznými, na čas ztratil sluch a zrak, smysly, které se mu pak díky různým často pochybným léčbám zase vrátily a nakonec se stal hvězdou hracích automatů. Oproti předešlým albům znamenal Tommy výrazný posun kupředu i co se týče hráčské dovednosti kapely. Z pouhých divochů bez duše demolujících nástroje se stali uznávaní hudebníci. The Who si našli svou osobitou polohu, která jim sedí, a kterou pak nadále rozvíjeli na dalších albech. Především si však ozkoušeli, že mají nadějný potenciál i na tvorbu čistě původních skladeb. Tommy je především opera, proto na úvod nemůže chybět předehra " Overtude " naznačující jednotlivé motivy celé desky. Je těžké rozebírat jednotlivé písně, neboť všech čtyřiadvacet skladeb, dají-li se tak vůbec některé dvacetisekundové nahrávky označit, tvoří jednotný celek. Jak po textové stránce, tak i hudebně lze album jen obtížně rozebrat na jednotlivé smysluplné části. Těžko si řeknete, že si zrovna teď poslechnete například dvanáctou " Fiddle About ". Ta stejně jako většina skladeb - nahrávek neumí žít samostatně. Každá část sama za sebe většinou nenabídne nic zvláštního a neobvyklého. Přesto lze samostatně vytrhnout z kontextu například jednu z nejznámějších písní " Amazing Journey " a to především pro její hudební nápad. Možná proto zůstala stálicí i v koncertním repertoáru kapely, jak je patrné na živáku " Live at Leeds " o dva roky později. Ačkoliv je " Sparks " pouze instrumentální záležitostí, je dynamická a nepostrádá dramatičnost. V rámci desky trochu vybočuje. Má jakýsi zvláštní náboj, který ji dělá něčím odlišnou od ostatních skladeb. Méně znalý posluchač by při poslechu samotné "Sparks" asi jen těžko hádal, že pochází zrovna z dílny The Who. Velice zajímavá je otázka zpěvu. Původně se měli u mikrofonu sólově vystřídat všichni členové kapely, aby se tak hlasově odlišili postavy. Nakonec však Moon a Entwistel vypomáhají jen jako doprovodné vokály. Dalltrey zpívá především party hlavní postavy chlapce Tomyho, o ostatní zpěv se postaral Towshend. U Tommyho hrají velkou roli texty. Příběhově důležitou skladbou je " Christmas ", ve které chlapec ztratí zrak a sluch. Především pak v téhle písni zazní známý motiv " See me, feel me...", který se pak v průběhu desky ještě několikrát opakuje. Přestože je Tommy víceméně výpovědí Towshenda o jeho zneužívání v dětství, paradoxně nejsilnější písně na toto téma " Cousin Kevin " a " Fiddle About " jsou z pera Johna Entwistela, který prožil relativně klidné dětství. Jako hit uspěla nejvíce slušná vypalovačka " Pinball Wizard " o vášni pro hrací automaty. Do svého repertoáru ji časem zařadil například i Elton John. Deska končí jakýmsi happyendem " We're Not Gonna Take It ", kdy je už vyléčený Tommy obdobně jako Ježíš následován lidmi jako jejich, ovšem trochu prapodivný spasitel. Jak už jsem předesílala, Tommyho nemá cenu rozkládat. Měl by se poslouchat celý, od začátku do konce a nejlépe několikrát. Po prvním poslechu jsem byla mírně zklamaná, čekala jsem něco trochu jiného, možná víc tvrdšího, ne tak uhlazeného a přízemního. Po několikátém poslechu jsem však desce naprosto propadla. Towshendovi se podařilo téměř jako prvnímu (předběhli jej akorát dnes skoro zapomenuté kapely The Pretty Things i The Kinks ) citlivě spojit dva odlišné styly jako jsou rock and roll a opera v bezkonkurenční skvěle sladěný celek. Tommy je dodnes považován za nejlepší desku The Who a je často řazen mezi nejzásadnější rocková alba. Děsivý příběh malého chlapce dostal svou podobu na divadelních prknech a šest let po vydání alba i na filmových plátnech. Známý britský režisér Ken Russell obsadil do šíleného filmu několik známých osobností, vedle Rogera Daltreye, jak jinak v hlavní roli, například Jacka Nicholsona, Tinu Turner, Elton Johna, Erica Claptona či Olivera Reeda. Já osobně ale doporučuji zůstat raději u desky.  
                                                                                                      
Autor recenze: Kačena Červenková 21.08.2005
 

         Délka: 74:00
         
Žánr:  Rock, Psychadelický rock
          Vydano: 23. května 1969 
          Nahráno: 19. září 1968 - 7. března 1969     

          Producent:
Kit Lambert
          Vydavatel
: Track, Polydor (UK)
                          Decca, MCA (US)

          Deluxe edice:
Ano
                                                                                                                                                     
1. Overture   5:21                                13. Pinball Wizard   3:01                                     
2. It's A Boy   0:38                                14. There's A Doctor   0:23                 
3. 1921   2:49                                      15. Go to the Mirror!   3:49
4. Amazing Journey   4:24                     16.Tommy, Can You Hear Me?   1:36           
5. Sparks   2:46                                    17. Smash the Mirror   1:35
6.
Eyesight to the Blind   2:13                18. Sensation   2:27
7. Christmas   4:34                               19. Miracle Cure   0:12                                              
8. Cousin Kevin   4:07                           20. Sally Simpson   4:12               
9. The Acid Queen   3:34                       21. I'm Free   2:40
10. Underture   10:09                            22. Welcome   4:34
11. Do You Think It's Alright?   0:24        23. Tommy's Holiday Camp   0:57

12. Fiddle About   1:26                          24. We're Not Gonna Take It   7:08

 Delux edice 2003

    Disk jedna

1.
Overture  5:21
2.
It's a Boy  0:38
3.
1921  2:49
4.
Amazing Journey 3:25
5.
Sparks  3:46
6.
Eyesight to the Blind (The Hawker) (Williamson)  2:13
7.
Christmas  4:34
8.
Cousin Kevin (Entwistle)  4:07
9.
Acid Queen  3:34
10.
Underture  10:09
11.
Do You Think It's Alright?   0:24
12.
Fiddle About (Entwistle)  1:26
13.
Pinball Wizard  3:01
14.
There's a Doctor  0:23
15.
Go to the Mirror! 3:49
16.
Tommy, Can You Hear Me?  1:36
17.
Smash the Mirror  1:35
18.
Sensation  2:27
19.
Miracle Cure  0:12
20.
Sally Simpson  4:12
21.
I'm Free  2:40
22.
Welcome  4:34
23.
Tommy's Holiday Camp (Moon)  0:57
24.
We're Not Gonna Take It  3:38
25.
See Me, Feel Me/Listening to You  3:41

   Disk dva

1.
I Was (previously unreleased) – 0:17
2.
Christmas (Out-take 3) (previously unreleased) – 4:43
3.
Cousin Kevin Model Child  1:25
4.
Young Man Blues (Version 1) (Allison)  2:51
5.
Tommy Can You Hear Me? (alternate version, previously unreleased)  1:59
6.
Trying to Get Through (previously unreleased)  2:51
7.
Sally Simpson (Out-takes) (previously unreleased)  4:09
8.
Miss Simpson (previously unreleased)  4:18
9.
Welcome (Take 2) (previously unreleased)  3:44
10.
Tommy's Holiday Camp (band's version, previously unreleased)  1:07
11.
We're Not Gonna Take It (alternate version, previously unreleased)  6:08
12.
Dogs, Part Two (Moon)  2:26
13.
It's a Boy (previously unreleased)  0:43
14.
Amazing Journey (previously unreleased)  3:41
15.
Christmas  1:55
16.
Do You Think It's Alright? (previously unreleased)  0:28
17.
Pinball Wizard  3:46